Hyperfocus

Hocuspocus hyperfocus

Ken je dat? Je begint aan een klusje, maak eigenlijk niet uit of het privé of voor het werk is. Dan kom je iets tegen dat je er aan doet denken dat je iets anders vergeten bent. Eerst datgene dat je vergeten bent maar eens afmaken, anders vergeet je het weer! Terwijl je daarmee bezig bent denk je aan weer iets anders dat ook heel erg belangrijk is. Toch daar maar even mee bezig gaan. Dan pingt je telefoon, even kijken wat of wie dat is, misschien is het belangrijk en daarbij ben je door al die dingen door elkaar eigenlijk niet heel erg lekker aan het opschieten. Dat van alles tegelijk doen geeft een rotgevoel dus de afleiding die de telefoon geeft is meer dan welkom. Zo kan ik blijven doorgaan, voor iedereen die het lastig vind zich op een ding te concentreren zal dit zeker herkenbaar zijn.

Waarschijnlijk ken je het fenomeen hyperfocus dan ook, opeens ben je helemaal super gefocust op één ding. Alle prikkels van buitenaf en ook die vanbinnen uit die niks met je onderwerp van focus te maken hebben verdwijnen. Heerlijk, eindelijk krijg je wat af! Al kan het soms ook lastig zijn. Zo ben ik wel eens vergeten mijn kinderen van school te halen! En wie mij een beetje kent die weet dat mijn kinderen heel hoog boven aan mijn prioriteitenlijst staan, dus daar ligt het niet aan.

Het is dus de kunst om je hyperfocus zelf in de hand te hebben, dan kan je er echt heel veel voordeel mee doen.

Zo creëer ik op dit moment, as we speak, een hyperfocus waardoor ik meerdere blogs achter elkaar schrijf, batchen noem je dat. Ik maak gebruik van de sfeer en het gevoel dat ik oproep bij het schrijven van een blog en ga door. Dit bespaart me zeeën van tijd want om die hyperfocus expres te creëren dat duurt wel even.

Hoe doe je dat dan, hoor ik je denken.

Ten eerste, ik heb tegenwoordig iedere dag dat ik  mijn jongste van school moet halen een wekker staan. Zo hoef ik er niet aan te denken en ben ik altijd (nou ja bijna ;0) op tijd op school.

Ten tweede, dit zelf creëren van een hyperfocus werkt alleen voor zaken die ik interessant vind. Ik kan er wel tegen opzien, omdat ik het spannend vind of niet weet wat ik zal gaan schrijven bijvoorbeeld, maar ik moet het interessant vinden. Dus bijvoorbeeld schrijven, schilderen, creatieve oefeningen ontwerpen, filmpjes opnemen etc.

Wanneer ik ingewikkelde dingen ga doen zoals werken aan mijn website of administratie (dat vind ik minder leuk dus ;0) moet ik echt andere methodes inzetten om te zorgen dat ik het einde van de dag af heb en niet helemaal overprikkeld en opgebrand ’s avonds met mijn gezin aan tafel zit. Hoe ik dat doe varieert van uitbesteden tot in stukjes doen en nog veel meer, daar kom ik in een ander blog op terug.

Terug naar de hyperfocus, ik zorg dat ik ergens zit waar ik niet gestoord kan worden. Ik neem me voor hoeveel ik ga doen, bijvoorbeeld 4 blogs schrijven. Een eerste keer kies ik een hoeveelheid die ik uitprobeer, in iedere geval meer dan dat ik anders zou doen. Ik zorg dat iedereen die in huis, of in de buurt is weet waar ik mee bezig ben, zodat ze me niet storen.

Voor mij is stilte belangrijk maar sommige mensen vinden het juist fijn om in een cafeetje (waar ze niemand kennen) te gaan zitten of iets dergelijks. Zet je telefoon stil en wanneer je op je computer werkt, sluit alle andere tabbladen en zet de email melding uit. (sowieso altijd een goed idee)

Het is even zoeken wat werkt voor jou. Wat jou inspireert. Bijvoorbeeld een bepaalde omgeving, een brainstorm een geur of een beeld dat je oproept.  Dus accepteer dat je aan het uitproberen bent, zodat het oké is wanneer het niet in een keer helemaal lukt. Zorg dan wel dat je achteraf bedenkt hoe het een volgende keer beter kan.

Zodra je in de hyperfocus zit, zorg dat je je lijf blijft voelen, sommige mensen hebben een neiging om alleen nog in hun hoofd te gaan zitten of zelfs helemaal los te komen van hun lijf. Het klinkt raar maar het zal wel herkenbaar zijn voor degene bij wie dat gebeurt. Door af en toe even je aandacht te verleggen naar hoe je lijf voelt kan je je wat meer ontspannen en blijf je zelf meer aan het stuur. Want dat is wel fijn, dat jij de baas blijft, dat het je niet overkomt en dat je er zelf bijna niet meer uit kan komen en zorg je dat je op tijd eet, drinkt of naar het toilet gaat.

Wanneer je hier wat mee geoefend hebt kan het een geweldige tool worden om in te zetten, vooral voor degene onder ons met concentratieproblemen en daar hebben de meeste warhoofden wel regelmatig last van denk ik.

Denk er wel om, een hyperfocus is zoals een sprint tijdens het hartlopen. Je komt in één keer een stuk verder maar daarna moet je echt even ontspannen en er los van komen. Niemand kan de hele dag, iedere dag sprinten. Daarom is het ook goed om dit te doen op dagen of momenten waarvan je weet dat het je energieke momenten zijn. Hoe je daar achter komt, dat ga ik een volgende keer beschrijven.

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met focus en hyperfocus en of het je lukt om het zelf te creëren, laat je me het weten?

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.